CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Jun 19, 2009

Di ambang imtihan nihaie ~ final exam SEM 3

Salam imtihan.

Ana yakin dan pasti, mahasiswa UIA sudah tidak sempat memandang kiri dan kanan. Hoho. Medan UIA akan menyaksikan pertumpahan idea di Cultural Activity Centre ( CAC ) dan sekitarnya, seperti mengalirnya Sungai Nil di Mesir.. Laju. dan mungkin ada traffic jam dalam otak ketika mengulang hafalan. Wal'iyazubillah!

Ana sendiri ketika menulis entry ini sebenarnya tengah berehat. Bersama ana, empat sahabat yang kononnya mahu release tension. Berhenti seketika sebelum muka surat seterusnya diselak. Ya turo, so many pages 2 b discussed!

Esok ( 20 hb 6 ), jam 2 pm ana akan kembali ke CAC bersama yang lain untuk menduduki paper Arabic 4 Academic Purposes ( AAP ). AAP adalah subjek umum, yang harus diambil, tidak hanya bagi pelajar kuliyyah Bahasa Arab. Pagi tadi dah exam TQ 3000, subjek Tahfiz. Alhamdulillah 'ala kulli haal.

Lizalik, xda masa sangat nak update blog in dis short time. Inipun sekadar notis. Asifah. InsyaAllah, apabila segala-galanya selesai, ana akan bawa angin perubahan. Ehem2..

Anyway, thanx to where, org yg initiate blog ana. sahabat2 SRC, sahabat2 sekeliling, farah n baya yg tlong jaga my blog, terharu! 4 those who always support perjalanan gerak kerja dlm SRC, concern my study, help me 4 some matters, everything la..tlong ajar, tlong kritik, tlong mnolong..SYUKRON.

Kepada semua sahabat2 yang akan berperang, ingat balik sirah as-sabiqin. Bagaimana bersikap 'demand'nya Sultan Muhammad Al-Fateh ketika mahu memilih seorang jundi di antara jund yang bersama beliau untuk mengimami solat. Bukan calang-calang miqyas / measurement yang dipacakkan.

Apabila disoal, siapa yang pernah meninggalkan solat fardhu? Tiada yang duduk, bermakna tiada diantara mereka yang mengabaikan kewajipan tersebut.

Apabila ditanya, siapa antara mereka yang pernah meninggalkan solat sunat rawatib, maka ada yang duduk.

Kemudian, apabila dilontarkan persoalan berkenaan siapa yang pernah meninggalkan solat sunat tahajjud, kuantiti jentera Islam yang duduk bertambah, kecuali beliau sendiri yang masih berdiri- Sultan Muhammad Al-Fateh..SUBHANALLAH.

Justeru, bagaimana keputusannya?

Tiada lagi yang layak menjadi imam pada hari pembukaan Kota Konstantinopel ( Istanbul )melainkan beliau sendiri.

Amalan ruhiyyah sebagai tulang belakang kehidupan. Perjalanan ke hadapan. Kecemerlangan. Keizzahan. Keamanan dunia akhirat.

Apabila kita 'menjaga' Allah, tentu sekali Allah menjaga kita. THIQAHLAH!

Ayuh, bangunkan malam kita. di sepertiga lail. Bina pagi kita dengan dhuha.
" Allahumma inna nasaluka khairo haza yaum, wa khairo ma ba'dahu, wa na'uzubika min syarrihi wa syarrima ba'dahu ". AMEEN.

Pembaca sekalian, mohon doakan ana dan sahabat2 yang bakal mencorakkan ketamadunan! AMEEN. berjumpa lagi, biiznillah.

Hazzun Sa'iid / Good Luck kepada yang ada exam :-)

0 comments: