CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Dec 14, 2011

Kerana ana tidak tahu sedangkan ALLAH Maha Tahu

Akhirnya ana menjumpai barang yang hilang. Iaitu MASA.

Sungguh, masa yang ALLAH beri, sama bilangan jamnya pada seluruh umat manusia. Pun begitu, bukanlah bererti ana tak punya masa, tetapi to make it short and precise, I am looking for my right time to blog. Mencari masa yang paling sesuai dan praktikal untuk menulis.

Telah lama ana rasa mahu berkongsi cerita ini. Ia tersimpan hampir sebulan. Ya, hampir sebulan.

Merasai di tarbiyah ALLAH secara lansung, memang membuatkan ana tertunduk malu. Forgive me dear ALLAH, when I whine. When I ask for many things. When I feel bad and sad. When I act juz like I dun believe in You.
ASTAGHFIRULLAH.

Semasa cuti pertengahan sem, baru-baru ini, [ seminggu bertepatan Raya ‘Aidiladha ], laptop ana sakit tenat. Macam2 perangai yang dia buat. Mungkin lama sangat tak makan antibiotic. Ups, mungkin sebab dah lama x buat medical check up.

Di saat ia meraung, ana benar2 memerlukan laptop, kerana workloads yang banyak memerlukan keberadaan ia di sisi. Selepas berjumpa dengan Dr. pakarnya, ana di nasihatkan untuk menghantar ke hospital ASUS, dan sungguhpun ana di maklumkan bahawa masa yang di ambil sekitar 2 minggu, tiada pilihan melainkan ana bersetuju.

Maka, sebelum balik bercuti seminggu, ana menghantarnya, dengan penuh harapan : PULIHLAH SEGERA. Demi menunaikan hajat ana yang banyaknya berjuta, masih berbaki dan bersisa!

Hampir setiap hari, pasti ada saja mesej yang ana hantar, bertanya khabar dan keadaannya. Maka seminggu di rumah, ternyatalah tidak mampu membuat walaupun sehelai muka surat dari kerja sekolah yang berlambak itu. Satu, segan nak pinjam laptop kakak ipar. Dua, laptop abang ipar tak ada tulisan arab. Tiga, MALAS nak tunjuk kesibukan depan mak bapak. *nanti mak bapak rasa kasihan terus tak nak susahkan ana buat apa2 lansung!*


*** Cuti seminggu TAMAT. Pulang ke UIA dengan 1001 ketakutan : Homeworks satu pun tak siap! ***


D UIA, hidup tidak pernah aman. Nak pinjam laptop sahabat ana a.k.a jiran sebelah, dia pun masa tu tengah busy buat assignments. Memang musim. Lagi sorang sahabat, tak ada tulisan arab. Aiseh.

M.a.c.a.m.m.a.n.a.n.i.i.i?.?.?

Idea : sedeqah duit kat CC. So, kenalah berjimat duit poket minggu ni semata-mata nak menaip di CC. Nak pegi lab UIA yang free, kena tengok time pulak. Ada juga beberapa hari terpaksa bergilir dengan sahabat yang berjiran, di kala tidurnya dia, maka ana berjaga mengatur huruf. Susah sebenarnya!

Strategi baru : buat muka tak malu pada adik2 yang very close dengan ana, Tanya possible tak k.noni nk pinjam laptop? Since, diorang at that time adalah musim midterm. If x guna la. Maka, seorang junior berkata, “ Boleh. Saya ada dua laptop. Mai la amik, guna ja sampai k.n dapat laptop k.n. ”

GEMBIRA TAK TERKATA. ALHAMDULILLAH!

Ambil, guna tapi..TET. Mati. Harap maaf. Dia Cuma bagi laptop, tapi tak ada charger. Sebab charger tu ada di Kedah. So, demi menjaga hati owner, ana cakap tak apa, ana cuba cari siapa yang guna ACER, nak pinjam charger.

Mendapat seorang junior yang sudi meminjamkan charger ACER. Rezeqi!
Tapi, setiap kali ana mahu bertandang ke bilik, untuk meminjam, beralasanlah dia bahawa sedang di kelas mahupun di mesyuarat. Adoiii. Susah pulak kawan dengan orang busy ni.

Rezeqi datang lagi. Cerita sedih ana tak punya laptop untuk menyelesaikan assignment yang harus di submit pada minggu depan, sampai ke telinga seorang kakak senior, classmate ana.

Maka, kakak ini pun mengoffer laptop COMPAQ kakaknya, kerana dia sudah punya laptop. Memanjatlah ana ke biliknya, teruja, meminjam dan pulang ke bilik, terus bersegera on untuk menaip.

Hmmmmmmmmmmm. Terima kasih! Laptop ini tak punya tulisan arab! Mungkin kakak ini terlalu semangat untuk meminjamkan ana, terus terlupa sebenarnya laptop kakaknya tidak bertulisan arab sedangkan ana harus menaip assignment yang sama kelas dengannya dalam bahasa arab!

Alhamdulillah. Dah 2 biji laptop kat bilik, tapi tiada sebarang fungsi. Memenuhkan locker..dan menambahkan amanah ana untuk menjaga barang-barang orang. MasyaALLAH.
Bayangkan perasaan ana pada ketika itu. Rasa sesak dada yang amat. Rasa melarat. Rasa penat.

Macam nak p beli laptop baru.
Macam nak sewa laptop orang.
Macam nak tido kat lab @ ITD.
Macam nak JERIT!

Sedih, serabut, tension yang maha dahsyat. Alhamdulillah. ALLAH uji, untuk ajar sabar, Noni. Tolonglah bersabar.



Tiba-tiba, tiba-tiba, TIBA-TIBA, mendapat mesej dari Dr. pakar laptop ana.
“ Salam, Noni. Laptop dah siap. Boleh amik esok selepas Zohor. ”

HAMDAN LILLAH. WA SYUKRI LILLAH.

Kepuasan, kegembiraan, kebahagiaan yang mampu menghilangkan segala kegentingan. SubhanALLAH.

ALLAH bagi laptop, sebab ana minta laptop. Tapi, laptop 2 biji yang akhirnya hanya tersimpan dan tak boleh dimanfaatkan.

Cuba la mintak yang terbaik dalam hidup, Noni. See, ALLAH kembalikan laptop ana, itu yang paling terbaik dalam hidup ana, pada masa itu, sungguhpun pada awalnya dijanjikan mengambil masa 2 minggu lebih.

Paling terbaik pada masa itu, adalah bersabar. Melihat sisi positif, masa itu bolehlah digunakan untuk membuat revision walaupun tak la boleh focus sangat sebab assignments belum siap!

Paling terbaik pada masa itu juga, adalah ana merasai perasaan teman-teman ana yang tak punya laptop. Ya ALLAH, susahnya! Rupanya macam ni diorang rasa teruk. U juz lost ur laptop for a week, Noni! Macam dah nak mati! Astaghfirullah.

Wallahi, ana malu dengan diri sendiri. Dan, tentunya dengan ALLAH. Ana minta apa yang ana hendak. Apa yang ana mahu. Dan ana banyak mengeluh.

Sesungguhnya hanya ALLAH lah yang lebih mengetahui hikmah ana di uji, dan Maha Tahu apa yang ana perlu melebihi apa yang ana hendak.

Wallahi, rezeqi bukanlah sesuatu yang kita suka. Mungkin kita tak suka, tetapi ia memanfaatkan.

Rezeqi, bukanlah material semata, tetapi juga inspirasi yang menumbuhkan keimanan yang lebih subur dalam hati.

Rezeqi, bukan sahaja didefinisikan apabila ia bertepatan dengan apa yang kita minta dan berjaya diperolehi, malah jauh dari itu adalah, apa yang lebih berhak dan lebih bagus dimiliki.

Percayalah bahawa, semua yang ALLAH taqdirkan adalah yang paling terbaik, dan ia adalah rezeqi :)


Ana percaya ini.

Kerana, ana tidak tahu sedangkan ALLAH Maha Tahu.

0 comments: