CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Dec 2, 2010

ALLAH ENGKAU DEKAT..PENUH KASIH SAYANG..

Allah Engkau dekat..penuh kasih sayang
Takkan pernah engkau biarkan hamba-Mu menangis
Karna kemurahan-Mu
Karna kasih sayang-Mu

Hanya bila diri-Mu
Ingin nyatakan cinta
Pada jiwa yang rela dia kekasih-Mu
Kau selalu terjaga yang memberi segala

Allah Rahman Allah Rahim
Allahu Ya Ghafar Ya Nurul Qolbi
Allah Rohman Allah Rahim
Allahu Ya Ghafar Ya Nurul Qolbi

Di setiap nafas di segala waktu
Semua bersujud memuji memuja asma-Mu
Kau yang selalu terjaga yang memberi segala

Setiap makhluk bergantung pada-Mu
Dan bersujud semesta untuk-Mu
Setiap wajah mendamba cinta-Mu cahaya-Mu

Yaa Allah Ya Rahman
Yaa Allah Yaa Alllah Yaa Allah
Ya Nurul Qolbi
Yaa Allah

Ini adalah nasyid dendangan Opick yang kini sedang mengetuk pintu hati ana. Benar-benar mengetuk. Termuhasabah, asyik dan menyedarkan. Sudah lama menyimpan niat menukarkan lagu tema blog dari Ed-Coustic ke Opick, namun kesibukan bergembira bersama keluarga menghalang niat-niat yang setinggi KLCC itu terus terhalang dan terkubur.

Bukannya tidak ada cerita untuk dikongsikan dengan teman pembaca, namun seperti yang ana nukilkan di atas, ana terpaksa 'berkira' masa emas ana untuk bersama antum demi bersama keluarga!

Namun, kepayahan dan kekecewaan ana berdepan dengan satu situasi memaksa ana untuk menulis di sini seterusnya memasang nasyid Cahaya Hati yang mendamaikan sebagai halwa telinga pembaca.

Hakikatnya, ana sedang melalui fasa kehidupan yang agak sukar dan mencabar. Belajar untuk redha dan sabar.

Ya, redha sebenar-benar redha, dan sabar sepenuh-penuh sabar.

Bukan senang namun sedang belajar untuk membuatkannya senang. HARUS MALAH MESTI!

Pastinya menulis di blog bukanlah medium menyelesaikan masalah yang bergunung jumlahnya pun begitu kerana merasakan ianya satu-satunya cara ana boleh menulis sesuka hati & meluahkan apa yang terpendam, jari jemari menari demi menyampaikan apa yang sedang ditangisi.

WHAT'S GOING ON NONY IMTIYAZ?

Biar ana jelaskan, bagaimana & kenapa ana katakan..ujian itu berganda-ganda.

Mendapat surat tawaran pada saat-saat akhir ( Selasa ) sebelum ianya membuatkan ana & teman agak kelam kabut membuat beberapa persiapan menghadiri pendaftaran pengajian peringkat Ijazah Sarjana pada hari Isnin seterusnya. Mujur abang & kakak ipar menemani ana menyelesaikan satu-persatu. Alhamdulillah.

Sedangkan sebulan sebelum surat itu diterbangkan, ana mendapat panggilan bahawa surat ana akan diposkan dengan kadar segera, sedangkan teman-teman lain tidak mendapat panggilan tersebut.

Bersemangat pada hari Isnin, 29 November untuk menempatkan diri di kalangan mereka yang cemerlang, ( ameen ) ana hadir ke UIA bersama sahabat baik ana, Aribah untuk sesi pendaftaran.

Mendahului Aribah memasuki kaunter pertama, segalanya nampak lancar. Alhamdulillah. Pun begitu, di saat urusan ana hampir selesai, tiba-tiba sister yang meneliti dokumen ana meminta 'attachment' yang entah apa-apa.

Masalahnya...what attachment sister? I sent all the necessary attachments already. I hate dis kind of work!

But, praise be to Allah. Dr.Saad El-Din Mansour Muhammad, pensyarah subjek minor ana dahulu yang berada di sebelah sister tadi terus mencelah, " I know her ". " Oh, ok. Its better when u know her ".

Perlukah begitu?

Selesai. Ana terus ke kaunter 3, memandangkan ana tidak perlu berhenti di checkpoint 2 : DEFERMENT / REJECTION COUNTER.

Kaunter 3 : MATRICULATION. Ana berdoa agar tidak ada lagi masalah yang timbul. Ana tak suka bersesak apatah lagi di kalangan mereka yang tak ana kenali. Menyerahkan form biru ana, terus duduk di kerusi yang tersedia. Malangnya, mereka yang berada di sekitar ana bangun seorang demi seorang memungut form, tandanya selesai dan boleh bergerak ke kaunter sebelah. Termasuklah Aribah yang masuknya hampir setengah jam selepas ana, kini telah selesai ke kaunter lain!

Tinggallah ana bersama seorang encik ini, di tempat menunggu. Beliau yang bakal bergelar graduan doktof falsafah dalam bidang perniagaan itu rupanya menerima nasib yang sama!

Mendengar gosip liar dari teman-teman berkenaan kekosongan bilik di mahallah PostGraduate yang skalanya kian mengecil, ana dihimpit perasaan bimbang. Melangkah kaki menyusun strategi, ana mula ke kaunter MAHALLAH, mohon jasa baik untuk mendaftar kolej lebih awal dari kaunter yang sebelumnya. Namun, ANA DI LARANG KERAS UNTUK BERBUAT DEMIKIAN! Ana hanya khuatir jika ana terpaksa 'merempat' di luar kampus!

Dalam masa yang sama, kenakalan ana bermula apabila ana meminta Aribah beratur panjang untuk 'bahagian' ana di kaunter PIN NUMBER, sementara menanti ana di kaunter MATRICULATION. Aribah sangat sporting & helpful. Alhamdulillah, dia sudi 'meraikan' kenakalan ana kerana urusannya telah selesai!

" SISTER NORAINI MAT DIN..! "

" Ya, saya. "

" Sister, sori lambat, ada technical problem tadi. Ni form sister, sister punya da selesai, and ur pin number pun da setel. So sis x perlu beratur lagi kat kaunter sebelah ye, sis terus ke next counter. "

Gosh..!

Bah..mai sini. Ana punya pin number depa da buat sekali. huhu. Sori..
[ KAUNTER PIN NUMBER MERUPAKAN KAUNTER YANG MENYESAKKAN & MEMBUATKAN RAMAI YANG TERPAKSA BERATUR PANJANG HINGGA KE PINTU HALL! ]

Mohon maaf kerana menyusahkan nt, Bah sayang..TERIMA KASIH.

Alhamdulillah, di kaunter mahallah, urusan ana lancar. RUQAYYAH....HERE I AM =) not at Asiah anymore, its gud for me to have a new environment. Alhamdulillah, ini semua atas kasih sayang Allah.

IIUM Health Centre, Student's Kit, Temporary Matric Card & IIUM Smart Card : 4 ini adalah kaunter-kaunter yang memerlukan komitmen & semangat ana yang tinggi untuk disinggahi.

Registered! Alhamdulillah.

Ke bank, membuat bayaran masuk mahallah, terus mendapat perkhabaran gembira apabila bilik ana & Aribah hanya bersebelahan. Ini penyejuk hati kepada segala keresahan & kebimbangan ana pada ujian-ujian kecil pada permulaan jejak kaki. Penatnya ya Allah. Penat mengeluh. Tak mahu mengeluh lagi, Allah telah memberi segala yang ana perlukan.

Setelah segala barang yang di bawa dari Kedah di angkat naik ke tingkat 4, bermulalah agenda terbesar ana malam itu : MEMINDAHKAN BARANG-BARANG DARI STOR ASIAH KE RUQAYYAH.

Inilah ujian terbesar ana, setelah segala ujian-ujian kecil sementara melewati hari permulaan pengajian baru.

My frens, i juz lost all my belongings which i stored them at usroh room, Mahallah Asiah.

Ya, not some of them, not almost as well, but ALL...MINE!

Pembaca budiman,
Ana tidak tahu, apakah ertinya sebuah ujian?

Apakah ianya sebagai musibah & kaffarah di atas segala kesalahan & dosa?

YA, ADA YANG BERKATA DEMIKIAN. Jika benar itulah maksudnya, alhamdulillah, sekurang-kurangnya ana merasai balasan & azab sejak dari dunia.

Terus, ana harus insaf dan sedar, sementara masih di beri peluang. Kan?

Atau..apakah ianya sebagai tanda Allah menyayangi ana dan ini adalah caranya untuk ditingkatkan iman?

YA, SAHABAT BAIK ANA TAK HENTI-HENTI MEMBISIKKAN PENGERTIAN INI KE TELINGA ANA. benarkah ini ertinya? atau..dia sekadar mahu ana tenang dan menjadi penyejuk hati?

Lalu, sahabat baik ana ini terus membuka cerita itu & ini termasuk kisah wali-wali, bagaimana mereka di uji, dan apakah yang mereka buat setelah di uji. Terus sahabat baik ini meyakinkan ana bahawa ujian yang Allah timpakan berganda-ganda, ibarat perumpamaan "sudah jatuh di timpa tangga" sebagai 'dinaiktarafkan'. Sahabat ana turut berpesan berkali-kali agar tetap senyum dan memuji Allah, tabah & sabar, redha dan jadilah PENYANTUN, kerana ana sedang dinilai untuk menjadi orang yang lebih baik.

Benarkah?

Atau....atau apa lagi sebenarnya? Ana buntu. Apa pun ia, ana yakin, ibarat komen seorang sahabat atas status di laman sosial ana:

Allahu a'alam, mungkin ada lagi ramai insan memerlukannya daripada noni...
Allahu a'alam, mungkin noni mmg berhajat nak yang baru...
Allahu a'alam, barang2 noni tu akan digunakan dgn terlebih baik oleh pemegangnya sekarang...
Allahu a'alam, noni tahan diuji...
Allahu a'alam, dugaan yang DIA beri adalah dalam kemampuan noni.


AMEEN. اللهم اجرني في مصيبتي

Kesemua pakaian & keperluan bilik yang ana tinggalkan tak satu pun yang bersisa!

قدر الله وما شاء فعل
Allah telah mentakdirkan sesuatu dan apa yang diinginkan, maka dilakukan.

Ana harus ke UIA selepas ini, dengan peralatan baru, namun ana tidak mahu lagi keluarga berhabis wang ringgit kerana si bongsu ini!

Antum sahaja katakan pada ana, apakah tandanya segala yang berlaku ini.

MUSIBAH kah ia?
TANDA ANA DISAYANGI DIA kah ia?
PETANDA BAHAWA ANA TIDAK SELAYAKNYA BERADA DI POSISI SEKARANG kah ia?
atau..
KESUSAHAN YANG AKAN MEMBAWA KESENANGAN & KEJAYAAN di belakang hari kah ia?

Namun, hairannya, kesedihan paling besar ini tidak membuatkan ana menangis paling teruk sekiranya dibandingkan sebelum ini.

Apakah maknanya?

SUDAH BESAR kah ana?
SUDAH MATANG kah ana?
SUDAH TIDAK MANJA lagi kah ana?
SEMAKIN PENYABAR kah ana?
atau...
SUDAH TIADA AIR MATA KERANA TERLALU MUDAH MENANGIS SEBELUM INI?

Entah, ana pun tidak tahu. Malah, ana tidak 'menyerang' officer mahallah Asiah yang memberi jaminan BOHONGNYA bahawa barang-barang di dalam stor tidak akan di pindahkan mahupun di buang melainkan barang-barang di dalam MPH ( Multi Purpose Hall ).

Ya, ANDA SANGAT MENEPATI JANJI!

اللهم اغفرلي ذنبي، وأذهب غيظ قلبي

Ya Allah...
إنا لله وإنا إليه راجعون

Kenapakah ana harus mengungkit apabila Allah ingin mengambil kembali segala harta yang telah dipinjamkan?

Malunya...menjadi seorang yang melenting dengan ujian Allah..!

Balik ke Kedah pada hari Rabu, mak bapak, abang kakak memujuk dan berjanji mahu menggantikan dengan yang baru. Ya, ana tahu, pasti begitu kesudahannya.

Ana pada saat-saat getir itu, hanya menangis di dalam solat. Hairannya, di hadapan keluarga & sahabat-sahabat, setitis air mata dek kehilangan kesemua 'harta dunia' ana itu lansung tidak terzahir. Pelik!

Kenapa?

Hikmah terbesar yang ana fahami & pelajari, di sebalik kehilangan ini.

Khamis malam, seperti kelaziman bersama keluarga ke masjid, mendengar kuliah agama. Tersentuhnya ana apabila penceramah pada malam itu menyentuh isu 'kehilangan'.

Bagaimana Nabi SAW yang kehilangan ibunda & ayahanda ketika masih kecil. Kehilangan datuk & bapa saudara di saat Baginda memerlukan.

Ustaz juga menyentuh sikap Baginda yang amat bersedih apabila mengenangkan umatnya serta hari pembalasan, berbanding MANUSIA YANG LEBIH BERSEDIH MEMIKRKAN KESUSAHAN DUNIA & KEHILANGAN HARTA!

Nah...Nony...serve ur rite!

Inilah tandanya, Allah sayang Nony =) Ustaz juga mengingatkan semua, jangan lupa memuji Allah di kala senang & susah!

الحمدلله

......................

Selepas memberi salam, usai solat sunat, isteri tok imam memegang bahu, dan menyapa : " Cik, mai sat, cuba tengok, tu ka Quran yang cik dok cari hari tu? "

Mak yang baru selesai solat sunat membontoti isteri tok imam, memandangkan ana perlu mengeringkan air mata yang mencucuri rumah Allah itu setelah mendengar tazkirah yang mengena batang hidung tadi!

Antum tahu...betapa Allah mencintai ana?

Itulah Quran kesayangan ana, yang menjadi teman ana ke mana-mana.
Itulah Quran milik ana, yang secara tidak sengaja ditinggalkan pada suatu malam Ramadhan lepas, namun gagal ditemui semula pada malam berikutnya..

Sehingga ana menjumpainya kembali, pada malam ini, selepas ana kehilangan segala harta benda ana, sebagai ganti.

SUNGGUH, FIZIKALNYA KECIL NAMUN SUMBANGANNYA BESAR. KALAM ALLAH SEBAGAI GANTI, bukankah ini yang lebih ana perlukan dari segala benda yang hanya menjadi kehendak?

Duhai Allah..
Terima kasih kerana menyintaiku..
Walaupun kadangkala...
Hamba ini alpa dalam merencakan cintaku kepada-Mu..

Benarlah katamu Opick :

Allah Engkau dekat..Penuh kasih sayang..
Takkan pernah Engkau biarkan hamba-Mu menangis..

TERIMA KASIH WAHAI TUHAN, SEMUANYA DI BERIKAN PERCUMA..