CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Oct 30, 2010

NONY IMTIYAZ DI MANA-MANA =)

Sidang pembaca, salam pembuka bicara ~

Apa khabar semua? Ya, tentunya bukan ana sedang menulis di sebuah ruangan pembaca mana-mana akhbar atau majalah. Juga bukanlah ana sedang menulis sepucuk surat tidak rasmi versi peperiksaan di zaman persekolahan dahulu.

Namun, ana tak punya idea bernas bagaimana mahu bertanya khabar sahabat2 sekalian terus itu saja uslubnya! Mengalami masalah kerinduan yang membuak-buak untuk mengupdate blog ini tapi dihalang oleh beberapa ‘devider’ membuatkan perasaan tidak keruan apabila akal tetap cuba meyakinkan, I AM UPDATING MY BLOG NOW!

Maafkan ana. Maafkan. Maafkan. Kerana lama benar tidak menulis sesuatu untuk dikongsi. Pastinya semakin lama blog tidak di update, semakin banyak pula cerita yang hendak di update! Upss, hipotesis yang agak melampau [ benarkah ini formula hipotesis? Sains..sains..sains.. ]

Sorry ya kepada sahabat-sahabat yg rajin benar menziarahi blog ana. Adakalanya meninggalkan mutiara kata, ada juga yang terus ke inbox henfon ana, juga mereka yang terus menerus menjadi silent reader & follower! Terima kasih!

Mahu berkongsi kegembiraan dengan beberapa foto konvokesyen. Namun, masih ada yang lebih penting bila difikirkan untuk dinukilkan. Ayuh!

Satu ketika sekitar 3 minggu lepas. Waktu itu, ana bersama 3 orang sahabat baru selesai mengambil jubah konvo terserempak dengan beberapa junior di pertengahan jalan. Sapaan mereka kami sambut dengan penuh keterujaan memandangkan semenjak grad, agak lama tidak bersua muka. Mereka bertiga namun seorang daripadanya tidak kami kenali. Lantas, rukun pertama pembinaan usroh terus dilaksanakan tanpa lengah!

Apabila kedua-dua adik memperkenalkan “ ni k.noni ” kepada si adik tahun pertama ini, terus dia menyoal, : “ K.Noni? K.Nony Imtiyaz eh? Ohh, ni la K.Nony Imtiyaz..”

Ana terdiam. Terkejut. Hmm..mana dia kenal nama ni eh? Mana dia amik, mana dia dengar, mana dia cedok? Hoho. Ana tergagap, tak terus menjawab. Tengah fikir..dan, fikir! Sahabat-sahabat serta 2 junior lain juga ikut terkejut. [ sememangnya nama ini agak sinonim ditelinga mereka yang hidup di sekitar ana hatta pernah disebut ketika mengangkat telefon : “ assalamu’alaikum, bleh ckp dgn Nony Imtiyaz? ” namun tak pula merasakan ianya sinonim dengan mereka yang tak pernah berjumpa malah mengenali ana! ]

Soalan di balas soalan. “ hah, K.Nony Imtiyaz? Mana kamu tau nama ni? Blog ka? Facebook ka? ”

“Dia xdak facebook k.noni, walaupun dia budak ICT, ” celah junior yang sorang lagi.

AJAIB. Sah blog ni sumbernya! Tapi..btul ke? Erkk. Mustahil budak baru ni baca blog ni, tak da pengisian, lagi pulak tak pernah kenal. Haishh. Nak kata sebab glemer, tidak. Sebab jadi SRC? Itu pengalaman setahun lepas, itupun si adik tahun 1 ni masih di matrik.

Sahabat-sahabat dan 2 junior menyibuk : “ Sapa x kenal Nony Imtiyaz..” Ana membulatkan mata, ala-ala arahan agar diam, tidak menyampuk dan tidak menyindir! Huh.

Dia pun tak terus menjawab namun memberi sebuah senyuman.. “ Adalaaa, tapi betul la ni kan K.Nony Imtiyaz? ”

Tiada pilihan maka terus saja membuat pengakuan lisan, “ya, ini dia, tapi kamu baca blog k.noni kah? ” Membalas terus adik tadi, “ ada la kak ” dengan sebuah lagi senyuman.

Jika ana merasakan diri ini tidak dikenali, ana kini perlu mengubah persepsi. Agar menjaga budi bicara, perlakuan, akhlak dan..juga akademik!

Kerana ada yang mengenali lebih awal dari kita mengenalinya..
Kerana ada yang memerhati sungguhpun ana tidak pernah memerhati..
Kerana ada yang membaca di sini biarpun ana tidak pernah menyangka..

Bukanlah ana bermaksud untuk mengubah segalanya hanyasanya kerana mahu membentuk pandangan manusia ke atas diri yang dho’if ini. TIDAK SAMA SEKALI. Lebih selesa untuk ana terus menjadi diri seperti sekarang dengan syarat meletakkan prioriti harian untuk pengislahan diri.

On paper, mungkin ia lebih dikecam seolah-olah tengah bersistem dengan hipokrasi, munafiq ataupun retorik namun apa yang lebih penting pengakhiran yang baik. Allah mengetahui tindak tandukmu dan kali ini, Allah mahu memberitahumu bahawa mereka di sekelilingmu juga memerhatimu. Beradablah dalam perlakuan dan perkataan! Titik.

Beberapa hari lepas, ana berpeluang ke Kolej Universiti Insaniah, menghadiri diskusi kitab FIQH KERAHSIAAN WANITA terjemahan Ustaz Fauwaz Fadzil. Tamat kuliah, ana ke gerai-gerai berhampiran dewan sementara menunggu abang yang bermain futsal. Kebetulan di sapa adik-adik junior Maktab Mahmud, ana join mereka duduk dan minum di situ.

1 lagi pengakuan yang umpamanya membuatkan jantung terhenti! “ Saya selalu follow blog k.noni. Silent reader laa..” [ kamu sedang membaca, kah? Terima kasih adikku, yang baru saja grad dari UNIMAS, tahniah! ]

Terkejut. Tapi bersyukur, sekurang-kurangnya pengakuan ini membulatkan tekad ana untuk terus menulis dan memperbaharui jenis tulisan ~ selepas ini, kena hidang yang lebih nilai ‘intelektualisme’nya sesuai dengan usia 24 ya!

Terus berbual dengan adik-adik lain, seorang daripadanya fresh graduate dari Jordan, bidang Syariah [ sesungguhnya ana amat berhajat untuk menunutut ilmu di sana! ]. Mengakui kehebatannya yang baru saja pulang dari tanah arab itu, ana yang teruja juga cemburu berkata, “Hebatnya, alhamdulillah. Mesti mesyi arab sangat-sangat ni. Jelesnya! ”

Pun begitu, junior ana dengan sebuah ‘sedeqah’ menampakkan barisan gigi putihnya cuba memberi respon, “Tapi takla hebat macam k.noni yang masuk Suara Siswa..”

Erkkk. Terkejut lagi..dan lagi! Banyakkah yang mereka tahu? Monolog dan terus monolog!

Sudahlah untuk penat memikirkan bagaimana mereka tahu, noni..
Cukuplah untuk terus hairan. Terimalah hakikat, mereka tahu dan anda perlu berubah untuk jadi yang lebih baik!

Mungkin inilah nasihat secara ‘balaghah’nya. Noni, teruskan usaha untuk jadi lebih baik!
Terima kasih kepada mereka yang turut terlibat dalam episod “NONY IMTIYAZ DI MANA-MANA”.

Berbangga punya kalian yang prihatin sungguhpun tulisan kosong di ruangan ini tak membantu anda memantapkan potensi!

TERIMA KASIH. Dan teruskan melafazkan Nony Imtiyaz.. kerana ana mencintai doa kalian untuk ana menjadi cemerlang dan sentiasa bersama kecemerlangan!

Ana – tidak – kisah – jika – ana – tidak – menjadi – orang – yang – paling – cemerlang – tetapi – ana – amat – kisah – jika – ana – tidak – tergolong – dalam – golongan – mereka – yang – cemerlang - !

0 comments: