CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Apr 12, 2010

PENSIL


Salam sejahtera. Semoga setiap jiwa yang bersama ana ketika ini berada dalam kebahagiaan. Bahagia bersama si DIA, juga bersama keluarga dan sahabat-sahabat :-)

Ketika menulis, ana baru tamat menonton sebuah cerita melayu. Dan purposely ana bersegera mengupdate blog, demi perkongsian yang ana kira amat penting.

Memandangkan ana dalam tempoh cuti semester sekitar 2 minggu sebelum pulang menjenguk UIA di akhir semester [ insyaAllah ], ana mula melayan beberapa cerita yang sempat sahabat ana, Shahidat, copykan dalam external hardisk ana.

Sebuah filem arahan M.Subash, produksi Genius Parade, mempersembahkan sebuah karya berjudul PENSIL. Hairan ana, tak pernah dengar lansung nama produksi tersebut malah ana kira pengarah itu pun jarang dikenali. Tambahan ana tidak pernah terbaca sebarang promosi mengiklankan filem ini.

Rupa-rupanya, filem ini ditayangkan pada 12 Jun 2008. Owh, ana di Mesir ketika itu. Namun ana yakin, mereka yang berada di Malaysia juga tidak ramai yang menyedari kedatangan filem ini dalam industri seni.

Ana tidak di bayar sebarang upah oleh M.Subash demi promosi ini. Malah ana tidak pernah mengenali hati budinya, namun ana yakin, dia punya budi yang mulia, kerana hasil tangan dia sudah cukup menggambarkan keperibadiannya.

Filem yang simple. Idea menarik, dan ana jamin, antum tidak rugi menonton filem ini.

Air mata ana tidak sempat kering malah bercucuran dan terus mengalir. Menceritakan kehidupan Badrul, seorang yang dibenci dek berkulit hitam dan cacat.

Bukan sekadar dikeji sesetengah orang kampung, malah ibu tirinya juga merasakan dia sebagai beban dan pembawa sial.

Namun, Badrul yakin dan percaya kepada Allah. Solat ditunai, hati ibu dijaga. Malah, tidak duduk sahaja mengharap ibunya malah berusaha dengan kecacatan itu untuk menghadiahkan ibunya sepasang baju sempena Hari Ulangtahun Kelahiran serta perbelanjaan rumah.

Tetiba ana rasa malu pada Badrul, kerana ana ini insan yang sempurna fizikal. Diberikan ibu yang menyanyangi ana, kehidupan yang selesa. Berhalangan namun tidak sehebat Badrul, si cacat yang berkulit hitam manis itu.

Kenapa PENSIL?

Kerana Badrul dihadiahkan kemahiran melukis. Dan gemar membeli pensil berharga 30 sen.

Subhanallah, filem unik yang berbeza dari kebanyakan filem. Sungguh!

Ternyata filem yang sarat dengan mesej ini datang tepat untuk memuhasabah masyarakat sekarang yang memandang serong kepada mereka yang tidak sempurna sifatnya.

Ana yakin, antum juga tidak mampu menyeka air mata. ALHAMDULILLAH. amat bersyukur atas segala nikmat yang telah diberi Allah selama ini.

Apr 2, 2010

keMERDEKAan hari ini..

Salam. Rasa janggal pulak untuk menaip. Rasa pelik. Seolah-olah blog ini bukan kepunyaan ana, huhu. Mungkin kerana sudah lama tidak terjenguk, layu tak tersiram. Kesian.

Maaf, kerana ana benar-benar sibuk. 8 subjek yang amat memenatkan. Meletihkan. Namun alhamdulillah, subjek yang amat memanfaatkan. Di tambah komitmen lain yang menuntut ana membahagikan fokus, maka blog terbengkalai seketika. Mungkin salah ana yang tidak bijak menilai prioriti, moga dalam pengampunan Allah. Ameen.

Rindu benar pada insan-insan yang berperanan dalam mewarnai kehidupan ana. Farah, yang bergelar cik PTD di Penang, Bb @ Husna yang baru tamat menyumbang budi di Maahad tercinta, serta Baya yang kini sibuk benar berkursus di Sungai Petani ~ miss all of u BADLY :-(

Tak dapat membayangkan juga, Bah n Tie yang akan meninggalkan ana sem ni. i dun know how to stand. I'll stay lonely. Sungguhpun Sem 3 hanya sekitar 2 bulan, tetapi ana memerlukan mereka dalam perjuangan ana!

Ekin..Chot..Nor? Samala..oo, sensitif, STOP!

Now, i'm going to tell u bout my final papers. Hm. ada yang ok, ada yang quite good. Start 18hb, its too early! Arabic 4 Specific Purposes, kendalian ustaz yang sangatla baik. Serius! Sangat best n beruntung. Tapi exam, susah jugakla, even midterm ok. Nak perkenalkan ust kesayangan ana dan my classmate pada antum, jom ~



21hb, exam الاتجاهات الحديثة في التفسير . Ok jugakla. Cuma agak 'tension' sebab keluar soalan yang tumpu pada madrasah 'aqliyah. Keluar exam hall, solat, makan terus ke library. Study.

22hb, subjek yang mencipta sejarah. الجرح والتعديل. Markah midterm yang amat sedikit berbeza subjek lain. Kenapa? Ntah. Tapi yang bestnya, masa final soalan macam ok ja. So far, boleh la jawab, alhamdulillah. Natijah? Doakan ya, sangat takut, sebab carry mark paling teruk subjek ni, sem ni.

Esok tu, 23hb, subjek yang amat ana minat sem ni, dalam takhassus Hadith, مبادئ التعامل مع السنة. And i scored masa midterm, presentation n also assignment. CAM ok, tapi..i can't answer during final. I dun know why. Diz paper made me cry.

Maaf Dr. Saad Eldin Mansour Muhammad, ana hancurkan harapan. Ust ni mengajar ana subjek الجرح dan مبادئ, ustaz yang paling sopan, bak kata Dr. Mogtaba. Murah markah dan amatla baik.

Next paper, 25hb, الاعجاز القرآني. Hm. Ni subjek yang x kurang hebatnya [ of course ]. Banyak2 jenis i'jaz Quran yang dipelajari, hanya 2 yang ditanya, dan fokus ust pada Qaul bis sorfah..Tension lagi..:-(

Isnin tu, submit projek Arabic 4 Specific Purposes. 65 helai, ana usahakan demi 10 markah yang ustaz peruntukan. Serius, penat! Tapi alhamdulillah, ustaz yag kareem n raheem tu bagi 9 / 10. Laka asy-syukr!

Selasa, 30hb, turn Practical Translation. Dr. Majdi Ibrahim, dalam IKIM tu, itula my lecturer 4 diz subject! Sangat best. Cuma, 2 jam tidak cukup untuk kami menjawab 6 soalan. 3 untuk janib nazhori [ teori ] n 3 baki dari janib tathbiqi [ praktis ]. Manakan nak mengarang jawapan, nak semak kamus lagi untuk some words. Lenguh tangan! Menterjemah tidak susah tetapi tidak juga mudah :-(

Come to my last paper. Islamic Ethics. Rasa nak menjerit pun ada masa tengok soalan. 1st question : " الغيرية " و " الأنانية ". ooo, Amie..! we already discussed bout it before enter Foyer 1. Rezeki, jawab sambil senyum jugakla. Other question so far so good. Thanx Allah, thanx Dr.Ismail Mamat. Sujud syukur.

On hp, got a message from ustaz tahfiz skill.

Exam tahfiz on 2nd April. 6-8pm. Really, i shouted! Oh my God. Ingatkan lambat lagi. Nakla mengulang selancar-lancarnya. 4 me, 2 days isn't enough. Tapi..i've to face. So, jumaat lepas p la ngadap ust. With 5 questions, sambung ayat ust, n i exit d room. Alhamdulillah. MERDEKA!

Hm. Yup. Merdeka is nice. Tapi nak dapat result tu yang scary. Rabbi Yassir Wa La Tu'assir. Ana sangat mengharapkan, antum mendoakan kecemerlangan ana. Sehingga suatu hari..ana dapat memanfaatkan ilmu ana untuk kepentingan ummah. Ameen.

Need to pen off dulu la. Takut berjanji pada kalian yang sudi menjadi follower blog ini bahawa ana akan mengupdate sentiasa, namun d word yang selayaknya ana beri ~ I'LL TRY MY BEST TO GIVE YOU BETTER. biiznillah.

Terakhir dari ana, rasa ingin sekali memberitahu kalian sesuatu, sungguhpun ianya masih di peringkat cadangan. Jika dimurahkan rezeki, maka Allah akan memakbulkan doa ana untuk meneruskan pengajian di peringkat Master.

Ana hanya memerlukan doa kalian. Ana mahu memperbaiki diri. Bercita-cita membentuk generasi yang lebih baik. Membimbing masyarakat. Doakan ana ya.

Pentingnya ~ ana mahu menggapai kebahagiaan hakiki ~ REDHA ALLAH N SYURGA.

Sehingga berjumpa lagi. Kalian dalam doa ana, insyaAllah. Semoga bersama kasih sayang Allah, sentiasa :-)