CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sep 5, 2009

رمضان

Salam romadhon kareem. Allahu akrom!

Adoii..berdebu lagi blog ana, teruk2! Baru ana tahu, kenapa ana perlukan 30 jam sehari malah mungkin lebih! Sungguhpun 24 jam itu bagi sesetengah insan sangat banyak hinggakan sempat tidur sepanjang hari. Ah!

Tertawa besar ana, bila abang kak masing-masing menceritakan tentang fi’il anak-anak buah yang 14 jumlahnya tu, ada yang puasanya lengkap sehari, ada yang muntah-muntah setelah hari pertama berpuasa. Ada yang liat bangun sahur, ada yang bising minta dibuatkan susu bila jarum jam tepat 12 tengahari.

Itu belum kira hampir setiap hari bapak telefon untuk kejutkan ana demi sahur yang didalamnya barokah. Bukannya tak da jam, tapi biasala, takut si bongsu ini pengsan melepaskan penat. Ha!

Dan..sekitar usai solat subuh, tentu sekali 2-3 sms dari kak abang malah anak-anak buah menghujani inbox, " cik sahur apa arini? "

Juga bila hari sudah petang, mak bapak abang kak sibuk pula berpesan dan bertanya, apa juadah berbuka, di mana malah bersama siapa! Puasa punya pasal…

So, mari bercerita tentang رمضان !!!

Saat menulis entry ini, ana berada dalam keindahan 15 Romadhon. Pejam celik pejam celik, رمضان semakin meninggalkan kita. Sedihnya. Ana khuatir jika ini رمضان terakhir ana.

Ana takut jika ana tidak lagi di beri nafas untuk menjejaki madrasah tarbiyah terulung di dunia tahun depan.

Tapi..ana lebih takut jika رمضان kali ini pun tak dapat ana manfaatkan sepenuhnya untuk beramal ibadat.

Dan tentunya ana lebih khuatir jika ana gagal menjadi sepertimana ana di bulan ini pada bulan akan datang. Ana dan antum juga pasti, mahu menjadi graduasi madrasah رمضان dengan pointer tertinggi!

Ana terfikir kenapa dalam-dalam banyak amalan, hanya puasa yang akan menjadi milik Allah? Seperti dalam sebuah hadith qudsi. Kerana semua amalan lain dari setiap anak adam akan menjadi miliknya sendiri.

Begitu juga dengan ganjaran diampunkan dosa-dosa yang telah lalu buat mereka yang ‘menghidupkan’ رمضان dengan keimanan dan keikhlasan.

Kenapa juga bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi di sisi Allah berbanding misk – kasturi?

Tentunya رمضان terlalu istimewa bukan?! Sehinggakan di janjikan jaza’ yang bukan biasa-biasa malah ada Ar-rayyan – pintu di syurga yang didedikasikan khas buat orang yang berpuasa!

Musykil. Hm..

Tapi teringat perbualan ana dengan seorang junior, kenapa dinamakan bulan kesembilan hijrah ini dengan رمضان ye? Bak kata orang, x kenal maka x cinta. Jom study about رمضان !

Berasal dari perkataan رمض, bermakna intensely hot, excessive heat @ 2 be burning. Terlampau, bersangatan, teramat panas. Terik. Kepanasan membakar. Kenapa di ambil dari ro – mim – dhod?

Bila ana baca صفوة التفاسير , diceritakan bahawa dinamakan رمضان kerana bulan ini mem’bakar’, meng’hangus’kan, me’makan’ dosa-dosa.

Antum boleh ‘cipta’ kefahaman sendiri dengan menggunakan word yang antum suka selagi ianya bertunjangkan root word tu.

So, رمضان menjadi medan @ medium yang terhebat untuk kita mendestruksi dosa-dosa lalu. Caranya? Komitmen dengan amalan di bulan ini, yang wajib mahupun sunat. Di siang hari mahupun malamnya.

Untungnya kita, menjadi seorang muslim. Kerana banyak cara untuk mengubah status menjadi mu’min!

Kerana رمضان juga menjanjikan sesuatu buat kita – awwaluhu rohmah, wa awsathuhu maghfiroh, wa aakhiruhu ‘itqun min an-naar.

Meaning, ro – rohmah, mim- maghfirah dan dhod – dhimnu ila al-jannah selari dengan makna ‘itqun min an-naar..

Dr. Wahab, muhadhir nahu ana bermunaqasyah minggu lepas, ramai muslim yang semakin keliru. Puasa yang memakan masa hampir sehari dan memenatkan, mampu dilaksanakan namun solat yang hanya mengambil masa sekitar 5-10 minit sukar didirikan. Puasa dititikberatkan namun aurat dipandang sepi.

Susah ya bila ‘keliru’ membarah.

Back to our track. Puasa – xkirala yang wajib di bulan رمضان mahupun puasa sebagai amalan ‘ top-up’, ia sebenarnya datang dengan faedah.

Nilai bagi kita yang biasa hidup senang untuk merasai bagaimana sakitnya perut mereka yang hidup ‘cukup makan’. Dan tentunya nilai sabar dalam kehidupan yang mencabar.

Nilai rehat untuk anggota dalam badan setelah kita sibuk menelan segala benda ketika tidak berpuasa.

Paling penting, nilai ‘amanah’ ketika menjalankan ibadah ini. Kerana tiada yang tahu samada kita berpuasa atau x melainkan Allah.

Ibn Mas’ud berkata, Rasulullah SAW bersabda, : “romadhon penghulu segala bulan”.

Juga dalam sebuah hadith nabawi menceritakan bahawa sekiranya umat manusia tahu betapa istimewanya رمضان , maka tentunya kita mengharapkan setiap bulan dalam setahun adalah رمضان.

Mustahil tapi itulah..so, jom hidupkan رمضان pastu..try untuk hidupkan bulan lain seperti kita hidupkan رمضان juga.

االلهم بارك لنا في رمضان

Selamat beramal. Selamat ber’uzlah. Selamat berpesta ibadah.

0 comments: